מדריך חנויות ספרים

סיפרו לנו שהספר נכחד, שאנחנו בעידן האינטרנט ואף אחד לא קורא ספרים, שהטאבלט וקינדל יורידו את הספרים מהמדפים. אז סיפרו. בינתיים רשתות הספרים עדיין קיימות ואפילו בועטות בלי הפסקה

בעוד שבארה"ב כל אמריקאי שישי מודה שהוא קורא ספרים דרך מכשיר ספרים אלקטרוני, הרי שבישראל הספר עדיין שולט בכיפה. ניסיונות שונים כולל של רשתות סטימצקי וניופאן להוציא ספר אלקטרוני נכשל, גם הניסיונות להעביר ספרים בעברית לטאבלט לא צלח.

כדי להבין למה זה צריך להבין את משמעותן של חנויות ספרים בישראל ושל הספרים בכלל בתרבות הישראלית-יהודית. מאחר ואין לנו את המקום והזמן לכתוב על כל זה, ננסה להסביר בקטן את המשמעות של חנויות ספרים ואת הצלחתן אל מול הקידמה.

חנות ספרים לישראלים

ביקור ביום שישי או ערב חג מסביר היטב את מיקומה של חנות ספרים בתרבות הישראלית. למרות עידן האינטרנט והטכנולוגיה, הישראלים פונים אל חנויות ספרים כדי לרכוש מתנות, ואלו לא מאכזבות.

מצד אחד הן מציאות את מיטב הקלסיקות, מצד שני אפשר למצוא בהן כל הכל, מספרי טיולים ועד ספרי קודש, מספרות מקורית ועד ספרות זרה. חנויות ספרים בישראל, בדומה לחנויות בעולם גם הפנימו שעליהן להתאים את עצמן למציאות, מלבד אתרי אינטרנט משוכללים שכוללים מערכת רכישה מהבית (צומת ספרים הגדילה ועשתה ניוזלייטר לרשומים באתר), עמודי פייסבוק, קשר ישיר עם הקהל (סטימצקי מוציאה ספרים לפונים אליה, צומת ספרים עורכת מפגשים עם הקהל), הן הקימו מועדוני לקוחות ייחודיים (מועדון הלקוחות של סטימצקי מעניק הנחות רבות), מלבד ספרים ומגזינים אפשר למצוא דיסקים, סרטים ומשחקי מחשב (רשת סטימצקי נעזרת בכך הרשת צליל שנרכשה על ידה) וכן גולת הכותרת המבצעים הגדולים.

כאן טמונה הביקורת על רשתות ספרים. בשנים האחרונות מנהלים הסופרים ומשרד התרבות מאבק נגד רשתות הספרים הגדולות, בעקבות הנחות חסרות תקדים שמציעות הרשתות ללקוחות. הרשתות מציעות הנחות כגון 4 ספרים במאה ואחד פלוס אחד (צומת ספרים), ספר שני בשקל,אחד פלוס אחד וחמישים אחוז הנחה (סטימצקי) בנוסף להנחות שונות נוספות. ההנחות זכו לביקורת קשה מאחר וכתוצאה מהן הסופרים מרוויחים שכר זעום על ספרם. יש ניסיון מתמיד לחוקק חוק שימנע הוזלה של ספרים בשנה הראשונה להופעתם על המדף.

כמו שאנחנו יכולים להבין הצרכן הישראלי נהנה מאופציות רבות ושונות שמציעות לו רשתות חנויות ספרים גדולות והוא לוקח את כולן. לראייה מדי שנה נמכרים למעלה מ-34 מיליון ספרים, כולל ספרי לימוד, עיון, וקודש.

ומי עומד מול רשתות ספרים?

לא רק הטאבלטים והקינדלים למיניהם , מתקשים לעמוד מול רשתות חנויות ספרים (חשוב להדגיש שמדובר גם בעניין תרבותי , רוב רוכשי הספרים רואים בספר המודפס דבר כמעט קדוש, מה עוד שמאוד קשה להחליף הרגל של קריאת ספר מודפס בספר אלקטרוני) אלא גם חנויות ספרים קטנות.

כמו בכל תחרות מול רשת גדולה מי שנפגע ראשון אלו הן החנויות הקטנות. אלו מתקשות לעמוד בהנחות ובמבצעים שמעמידות הרשתות, אין להם את היכולת הכלכלית שיש לרשתות (שמאחורי חלקן עומדות הוצאות ספרים גדולות), והן פונות לפלח שמלכתחילה היה מצומצם, וכשהוא פונה לרשת הגדולה, הן נמצאות בבעיה.

מי שמפסיד מזה הם בעיקר הלקוחות, שנהנים אומנם ממבצעים אך לא נהנים מחנות באווירה משפחתית, מערבי שירה וקריאה בנוסח של פעם, ומתחושה של רכישת ספר כמו שפעם היה נהוג לרכוש.

אם בכל זאת אתם מחפשים חנות ספרים קטנה, ניתן למצוא אותן ברחוב אלנבי, קינג ג'ורג' ובאיזור נווה צדק בתל-אביב, בנחלאות וברחביה בירושלים.

השאר תגובה

Please enter your comment!
Please enter your name here