מדריך לבחירת מכונית יד שניה

אם אתם עומדים בפני קניית רכב יד שניה, רצוי שתהיו מודעים למספר עובדות, על מנת שלא תצאו מתוסכלים מהעסקה.

מודעת פרסום שכתוב בה "לא להתקשר בשבת", אינה אומרת בהכרח שהמוכר דתי. כך גם אם במודעה רשום רק מספר הטלפון הנייד. בשני המקרים ייתכן ומדובר בסוחר מכוניות יד שניה ואתם לתומכם חושבים שאתם קונים מאדם פרטי.

אז אם כבר חרשתם את האינטרנט, ועברתם על כל מדורי מכירות הרכב בעיתונים, אם כבר בחנתם מלא מכוניות חונות שעליהן מתנוסס השלט "למכירה", ולאחר כל זאת סוף סוף פגשתם את המכונית שאתם רוצים, קבעתם פגישה והמוכר אומר לכם: "קחו את המפתח וסעו, חבל לקחת את הרכב לבדיקה, חבל על הכסף שלכם". היזהרו ואל תמהרו לשלם. בדקו היטב, כי אתם עלולים לגלות לאחר מעשה שנפלתם בפח בגלל שהמכונית עברה תאונה, או בגלל שהרכב גנוב והחליפו לו את לוחיות הזיהוי… לא נעים ומאכזב. אתם עלולים למצוא את בלי הכסף ועם מכונית לא כשירה. ועכשיו, לכו חפשו את המוכר. זה בערך כמו לחפש מחט בערימת שחת.

זהירות מנוכלים

א) שימוש בטלפון נייד בלבד הוא שיטה מקובלת על נוכלים כי כך לא ניתן לאתר את זהותם האמתית ואת כתובתם. לכן, יש לנקוט משנה זהירות. כשמפורסם מספר של טלפון נייח ניתן לוודא במודיעין 144 שאמנם זה האיש.

ב) פגישה עם מוכר פרטי תתבצע רק בביתו או במקום עבודתו. אם המוכר מסרב חפשו רכב אחר.

ג) כבר ציינו בפתיח שמודעה שכתוב בה "לא בשבת" אינה מעידה בהכרח על צדיקותו של המוכר, אלא פשוט בשבת לא ניתן לבצע עסקה. גם מונחים כמו "מחיר גמיש", "הזדמנותי" או "לרגל נסיעה", צריכים לעורר סימני אזהרה, אלה מונחים שמלמדים על רצון לסגור עסקה מיד ולעבור לקורבן הבא.

ד) לאחר התשלום השאירו בידכם את פרטי המוכר כולל פרטי הבנק שלו.

ה) רכב קונים מבעל הרכב עצמו או מסוחר מורשה.

בדיקת הרכב

ביטוח ורישיונות, הם פרטי הרכב שאתם חייבים לבדוק. יש לבחון את תעודת החובה ולוודא שהשם שמופיע בתעודת ביטוח החובה זהה לזה שברישיון הרכב. חוסר התאמה צריך לעורר חשש לזיוף. רישיון רכב מרופט אף הוא מעורר דאגה. יש לבדוק שמספרי המנוע והשלדה כפי שמופיעים ברישיון מתאימים לרכב עצמו. אם יש סימנים לניסיון לשנות את המספר המוטבע, זה סימן לגניבה או זיוף. ואז, כל שנותר לכם לעשות זה "אחורה פנה וקדימה צעד". אי התאמה בנתונים היא בלתי חוקית ואל תתנו לשום הסבר לסבר את אוזניכם. כמובן לא לשכוח לבדוק את מספר הבעלויות על הרכב ואת זהות הבעלים. רכב שכור או מונית מחירם שונה לחלוטין מרכב פרטי.

לפני שלוקחים את הרכב לבדיקה במכון (שאתם בחרתם לא המוכר), רצוי לבצע בדיקה עצמית משום שיתכן שלאחר בדיקה עצמית ונסיעת מבחן קצרה, תחסכו את עלות מכון הבדיקה. ובכן מה לבדוק? חשוב לראות אם יש הבדלים בגוון הצבע החיצוני של הרכב, אלה ילמדו על תיקוני צבע. מקומות מועדים לפורענות החלודה שכדאי לבדוק: סביב השמשות, בתחתית הדלתות, במכסה המנוע ובמכסה תא המטען. אם גיליתם נפיחויות, הדבר מעיד על בעיה קשה וכדאי לחשוב פעמיים אם לרכוש את הרכב. פתיחת מכסה המנוע ומכסה תא המטען יכולים לגלות סימני ריתוך ותיקונים. אם כן סימן שהרכב עבר תאונה קשה. סימנים של בועות מים בשמן מציינים אי תקינות של המנוע.

השאר תגובה

Please enter your comment!
Please enter your name here