להוביל ולהשפיע : כיצד תהפכו ממנהלים למנהיגים
קרדיט PIXABAY

ניהול ומנהיגות, הם שני דברים שבאופן טבעי קשורים זה בזה. מי שעוסק בניהול כקריירה, עשוי להעביר שנים רבות בתחום זה, מבלי צורך להגדיר בכלל, האם הוא מנהל או מנהיג. עם זאת, מדובר למעשה בשני דברים שונים למדי או לכל הפחות, בשני היבטים שונים של אותו תחום. כיצד יכול מנהל להפוך למנהיג?

להבין במה מדובר

ראשית, בכדי להתפתח בכיוון זה, חיוני להבין מה הוא כולל. זאת, במיוחד ביחס ל"ניהול" בכלל. מה מיוחד ב"מנהיגות" בשונה מניהול? המילה "ניהול" קרובה למילה "נוהל" ולא במקרה. מנהלים מתמקדים בעיקר בפעילות בתוך מסגרת מוגדרת, שמטרתה להבטיח שאותה מסגרת תתפקד היטב, אומר אבנר הייזלר. לפי מיטב ה"נהלים". המילה "מנהיג" לעומת זאת, קרובה (וכנראה לא במקרה) למילה "נהג". נהג לא רק לוחץ על דוושת גז, אלא גם ובעיקר מכוון את הרכב. כלומר, מנהיג עוסק יותר באסטרטגיה ופחות בניהול השוטף. ביכולתו ובסמכותו, גם להחליט לעצור ולשנות כיוון לגמרי, לכיוון חדש. לכן מנהיגות משמעותית בין השאר במיוחד, במצבי משבר ושינוי.

להבין את האופי

לא כל אחד מתאים להיות מנהיג. ישנם מנהלים טובים, שאופיים לא בנוי לכך עדיין. לכן חשוב להבין מהן תכונות האופי, שתפקיד המנהיג מדגיש במיוחד. מדובר בין השאר ביוזמה – היכולת והנטייה ליזום ולהוביל, היכן שאחרים נמנעים מלעשות זאת. מנהיג יידרש יותר לספק לאנשיו השראה והתלהבות. משמע – הוא זקוק ליותר כריזמה, ביחס ל"מנהל".

ללמוד מנהיגות

אם כך, אם אדם לא בנוי למנהיגות, כיצד הוא יכול לסגל לעצמו תכונות והרגלים מסוג זה? ראשית, אבנר הייזלר ממליץ, ללמוד קורסי העשרה שונים למנהלים, שעוסקים בכך. אלה יכולים להיות קורסים או סדנאות ספציפית על מנהיגות או כאלה שמתמקדים במיומנויות ספציפיות שונות שרלבנטיות לנושא זה. מנהל יכול גם למצוא עזרה מקצועית אישית, בדמות ייעוץ של מומחים לניהול. כיון שעשוי להיות משמעותי במיוחד בנושא זה, הוא "מנטורינג" – הסתייעות במנהל וותיק, שמציע שירותי אימון עסקי למנהלים אחרים.

לתרגל

כמובן, כמו כל דבר שלומדים, חיוני לתרגל בשטח. מנהל שכבר עובד בניהול, עשוי להיות בעמדה לעשות זאת במסגרת עבודתו. תרגול זה, ייתן דגש גדול ליחסיו עם העובדים, שאותם הוא ינסה יותר "להנהיג" מאשר "לנהל". באינטראקציה זו, תבוא לידי ביטוי במיוחד אישיות המנהיג שעליו לסגל לעצמו. חשובים מאוד בנושא זה יחסי אנוש טובים – מה שמכונה "כישורים רכים" או "אינטליגנציה רגשית".

לקבל פידבק

חשוב במיוחד לציין, שאי אפשר להתקדם כמנהל, בלי הנכונות לקבל פידבק, כך אומר אבנר הייזלר. פידבק זה לא תמיד חיובי ומנהל בעל אגו גדול עשוי להיפגע. אבל מי שלא פתוח לפידבק ומוכן לעשות בו שימוש חכם, לא יתקדם ממנהל למנהיג. כי זאת יש לזכור – כשם ש"מנהל" שונה מ"מנהיג", כך "מנהיג" שונה מ"דיקטטור".

לסיכום

מנהלים יכולים להתקדם ולהיות "מנהיגים", אם רק ישקיעו בעצמם ויפתחו כיוון זה, באופן שיטתי ומתמשך.

השאר תגובה

Please enter your comment!
Please enter your name here