קניית דירה - אלה המיסים שחייבים להכיר
קרדיט PIXABAY

בעת רכישת דירה, חשוב להתעמק בפרטים טכניים ובירוקרטיים רבים. אחד התחומים החשובים מבחינה זו, הוא תחום המיסים. זאת, מאחר שמיסים על רכישת דירה, מתבטאים בהוצאת סכומי כסף גדולים במיוחד. מהם המיסים שחייבים להכיר, בעת רכישת דירה?

מס רכישה

אחת ההכנות החשובות ביותר שרוכש דירה צריך לעשות, היא השגת מידע על חוק מיסוי מקרקעין. חוק זה, מגדיר ומסביר את המס העיקרי שיהיה עליו לשלם לרשות המיסים, הלא הוא מס הרכישה. גובה המס שייגבה, מחושב לפי שווי הדירה ובתלות במדד. נכון ל-2019, המס הוא בגובה 0% עבור דירה בשווי של עד1,696,750  ש"ח. לדירות מסכום זה ועד 2,012,560 ש"ח המס יהיה 3.5%. מסכום זה עד 5,192,150 ש"ח המס יעמוד על 5%, מסכום זה עד 17,307,170 ש"ח המס יהיה 8% ומסכום זה ומעלה, הוא יעמוד על 10%. פטורים והנחות לגבי תשלום מס רכישה ניתנים במקרים מסויימים, כולל במקרה שבו מדובר בעולים חדשים או כשמדובר בנכים או כאשר זו דירה שניתנה במתנה (ולכן, לא הייתה כאן כלל עסקת מכירה).

מס רכישה על דירה נוספת

מס הרכישה שונה מעט, עבור רוכשי דירה שכבר יש בבעלותם דירה קיימת. אלה ישלמו מס רכישה של 8% לדירה בשווי של עד 5,194,225  ש"ח ו-10% מס, בדירה משווי זה ומעלה.

מס שבח

מס שבח הוא סוג של מס שלרוב מוכר הדירה משלם. עם זאת, ישנם מצבים שבהם גם הרוכש ישלם חלק מכך.

לעתים, רוכש הנכס יידרש לשלם לרשויות מקדמה על חשבון מס השבח. בהמשך, מקדמה זו תקוזז מהתשלום שהוא יעביר למוכר, על רכישת הדירה. לפי חוק מס שבח ("חוק מיסוי מקרקעין (שבח ורכישה), התשכ"ג-1963"), מוכר דירה חייב בתשלום מס על הרווח שהוא השיג כתוצאה ממכירת הדירה. מדובר ברווח שלו, ביחס לעלות קניית הדירה על ידו במקור. זאת, תוך לקיחה בחשבון של (בין השאר) פטורים אפשריים (דוגמת פטור במצב שבו מדובר בדירת מגורים יחידה), הפחת בערך הדירה וכן הוצאותיו השונות במשך השנים על השבחת הנכס. כמובן, אם יסתבר שלא היה לבסוף כל רווח למוכר הדירה ממכירתה, גם לא יהיה צורך לשלם מס שבח.

התייעצות עם מומחים

מומלץ להתייעץ בנושא זה עם מומחים, שמתמחים ברכישת דירות, אשר אולי ידעו לספק תובנות שימושיות נוספות. עורך דין שמתמחה במקרקעין למשל, הוא במילא גורם שמערבים ברכישת דירה. אם אינכם אנשים פרטיים אלא חברה או עמותה, ייתכן שיש סביב התחום שלכם שיקולי מס נוספים רלבנטיים ושמומחים לתחום העסקי שלכם או רואה חשבון שמטפל בענייניכם, יסייעו לכם בכך.

לסיכום

כפי שראינו, מספר סוגי המיסים לתשלום ברכישת דירה מצומצם מאוד. מצד שני, לאור סכומי הכסף הגדולים שבהם מדובר, חיוני להכיר אותם היטב – מכאן יש להישאר מעודכנים בתחום הנדל"ן, ולהבין אילו הוצאות כרוכות בעסקאות נדל"ן שונות.

השאר תגובה

Please enter your comment!
Please enter your name here