איך לשתול ולגדל ענבים בבית
קרדיט FREEPIK

אין ספק שלגפן פורייה היא נכס לכל בית. קודם כל הגפן נותנת הצללה נהדרת בימות הקיץ החמים אם אתם מכוונים אותה על שבכה, וכמובן שהיא גם נותנת את הפירות המתוקים חמוצים שכולנו אוהבים. אז אם גם אתם מעוניינים לשתול ולגדל ענבים בבית כדאי שתקראו כמה טיפים במאמר הבא.

הכנת ייחור ושתילה

אפשר כמובן לקנות גפן צעירה במשתלות, אבך אתם יכולים גם לבחור ענף של גפן מזן שאתם שאהבתם את הענבים ולהכין ייחור. לשם כך חותכים ענף בעל חמש שיניים ושותלים אותו באדמה וסיכויי ההצלחה מצוינים. יחד עם זאת הקפידו לעשות זאת סביב חודש פברואר כאשר הגפן עדיין רדומה ובקרוב תתחיל ללבלב. עוד חשוב לשים לב שאתם בוחרים ענף צעיר שכבר יש לו עובי מסוים אך עדיין לא יוצאים ממנו ענפים אחרים, בערך ענף בגיל שנה.

אחר כך שתלו את הענף בתוך בור באדמה כך שרק שליש ממנו יוצא החוצה והשאר בקרקע. הוסיפו ישן והשקו היטב. שימו לב שהענף שתול באופן אלכסוני ולא אנכי ושהחלק שלו שהיה יותר קרוב לגפן שממנו הורדתם אותו יהיה הקצה התחתון. לאחר מכן לכל אורך ששת החודשים הבאים הקפידו שהאדמה תהיה לחה.

גידול הגפן והענבים

באופן עקרוני הגפן אינה צריכה התערבות רבה לצורך גידולה, וכמובן שיש להתאזר בסבלנות כי ייקחו כ- 3 שנים עד שתוכלו ליהנות מהענבים שלה. ואולם, בכל זאת צריך לטפח את הגפן על מנת שהיא תהיה פורייה ולשם כך יש לגזום את הענפים הירוקים שלה, כלומר את הזמורות בכל חורף, כדי שהגפן תוכל להצמיח ענפים חדשים.

כשאתם גוזמים את הגפן אתם יכולים גם לשלוט בכיוון שבו היא צומחת, למשל על השבכה שהצבתם בחצר, ותוכלו גם לקשור את הגזע והענפים על מנת לכוון אותם להיכן שאתם רוצים. בוודאי תשימו לב שבאביב אשכולות יתחילו לצמוח ועליכם לשחרר את אלו שנתפסו בענפים, לדלל את אלו שיש בהם יותר מ-40 ענבים ולוודא שהם מקבלים מספיק או שמש. אם לא, הורידו כמה עלים שמצילים עליהם. ולבסוף, כדאי להגן על הענבים ממזיקים למיניהם עם עיטוף בשקיות נייר, ואפשר להניח בתוך שקיות כמות קטנה של גופרית למניעה של קימחון.

השאר תגובה

Please enter your comment!
Please enter your name here