סכסוכי יורשים הצעדים שצריך לנקוט ולצפות מראש
קרדיט FREEPIK

סוגיה לא נעימה בה מתעסקים לאחר מותו של אדם קרוב, הינה סוגיית הירושה. כאשר אדם הולך לעולמו, הוא בדרך כלל מותיר אחריו את כל מה שצבר במהלך שנות חייו – נכסים, רכוש, הון אישי, או לחלופין חובות שליוו אותו וטרם סגר לפני פטירתו. חוק הירושה הינו חוק ותיק, אשר קובע כי לאחר מותו של אדם, כל הירושה שלו מועברת ליורשיו. 

מתי העניינים מתחילים להסתבך? כאשר יש סכסוכים בין יורשים. מדובר במצב ביש, שלעתים אף עלול לגרום למריבות בין בני המשפחה על רקע חלוקת הירושה, ובמקרים מסוימים אף לפלג ולסכסך ביניהם. 

החוק גורס כי אם לא נכתבה מראש צוואה שמגדירה מי היורשים, העיזבון יחולק בעדיפות שנקבעה בחוק. אם הושארה צוואה, הכלל הראשון שהולכים על פיו, בהתאם לדיני ירושות וצוואות בישראל, הוא שכל אדם חופשי לרשום את הצוואה כראות עיניו, מה שנקרא גם חופש הציווי. 

כיצד נוצרים סכסוכי יורשים?

יש כל מני סיבות שבגינן נוצרים סכסוכי יורשים. סיבה אפשרית ראשונה, הינה שהמנוח השאיר אחריו צוואה, אך ההוראות הרשומה בה לא ברורות במיוחד, וניתן לפרש אותה לשתי פנים. בעניין זה ישנה חשיבות רבה לחופש הציווי והאוטונומיה, ולכן יש מצבים ישנם מצבים מסוימים בהם הצוואה תתקיים כסדרה, גם אם יש בה טעויות. 

עוד סיבה נפוצה הינה טענה כי המנוח ערך את צוואתו ללא דעת. הרבה פעמים זה עולה כשברקע מדברים על איומים, כפייה או כל השפעה חיצונית שהניעה את הנפטר לערוך את הצוואה בצורה מסוימת שלא כוללת אנשים נוספים, שאמורים היו לקבל חלקים מהצוואה. 

מה עושים כשאדם מת בפתאומיות ואין צוואה?

צוואות וירושות לא תמיד באות בזו אחר זו, משום שיש מקרים בהם אדם נפטר בטרם עת ולא הספיק לערוך צוואה כראוי. במקרים כאלו, הירושה מחולקת בין בני המשפחה על פי ההוראות שבחוק הירושה. זוהי חלוקת עיזבון שקרויה גם "ירושה על פי דין". ההנחיה הבסיסית היא לחלק את הירושה בין בת\ בן הזוג ובכין כל הילדים באופן שווה (האישה\ הבעל מקבלים מחצית, ואילו מספר הילדים מתחלקים בחצי הנותר). 

טוען רבני במקרים של סכסוכי יורשים

טוען רבני הוא איש מקצוע, שתפקידו מקביל לשל עורך דין. הטוען הרבני הוסמך לייצג לקוחות בין דלתות בתי הדין הרבניים בארץ בכל התחומים של דיני משפחה, לרבות עניינים של ירושה. בבתי הדין הרבניים פוסקים בכל הקשור בסכסוכי ירושה, באמצעות שילוב של כללי המשפט יחד עם כללי ההלכה היהודית, זאת מתוקף סמכות השיפוט הבלעדית שניתנה להם עבור כך. 

רבים מתלבטים האם לשכור בשלב כזה את שירותיו של טוען רבני או עורך דין. ובכן, התשובה הטובה ביותר לכך היא לבחון את הנסיבות, תוך שאיפה לשלב בין שניהם. 

השאר תגובה

Please enter your comment!
Please enter your name here