קרדיט freepik.com

כל עסק בישראל מחויב לנהל ספרי חשבונות העסק על פי החוקים והדרישות שנקבעו על ידיד רשויות המס. לכל עסק יש תקנות משלו כיצד לבצע נכון ניהול ספרים בהתאם לסוג העסק, גובה ההכנסות וההוצאות שלו וכו'. במידה ועסק אינו מנהל את ספרי החשבונות שלו באופן הנכון או מבצע עבירות מס הוא מסתכן בחקירה מול רשויות המס ולסיכון המשך הפעילות העסקית שלו. בשורות הבאות נפרט מה עושים במקרה כזה, כיצד יש לנהל את הספרים בצורה נכונה ומה החשיבות של ניהול הספרים של העסק.

חשיבות ניהול ספרים

כל העסקים חייבים לבצע ניהול ספרים לא משנה אם זה עסק קטן, זעיר או חברה בע"מ. הספרים מהווים בסיס של מה שמדווח לרשויות המס כהוצאות והכנסות העסק. יש שלוש דרכים עיקריות לניהול ספרי החשבונות של העסק:

ניהול באמצעות תוכנה – ישנן מגוון תוכנות, אתרים ואפליקציות ישראליות המותאמות לשרת עסקים בכל הנושא ולהימנע מטעויות. חשוב לבדוק לפני הרשמה לאחת המתוכנות שהיא כפופה לתקנות של רשויות המס ומאושרות באופן רשמי על ידן.

ניהול ע"י רואה חשבון – ניתן להיעזר ברואה חשבון שידאג ללוות את בעל העסק בניהול החשבונות וידווח על הוצאות והכנסות למס הכנסה.

ניהול ע"י הנהלת חשבונות – חברות גדולות אינן יכולות להסתמך על רואה חשבון חיצוני שיבצע את כל העבודה ולכן נהוג לשכור עובד מקצועי המתמחה בתחום ראיית חשבונות והוא יהיה אחראי על ניהול תקין של כל ההוצאות וההכנסות של החברה.

ניהול ספרים לעוסק פטור

עוסק פטור זהו עסק קטן שסך ההכנסות שלו נמוכות מ-100,000 ₪ בשנה. לעסקים קטנים יש את תקנות ניהול הספרים הפשוטות ביותר. עסקים פטורים מחויבים רק לדווח על ההכנסות שלהם באמצעות קבלות שהם מוציאים על כל עסקה ללקוחותיהם ולדווח על הוצאות הקשורות לעסק באופן ישיר על ידיד חשבוניות מס הרשומות על שמם. כמו כן, לעסקים פטורים אין כל זכות לחייב מע"מ וכן הם גם לא מקבלים קיזוז מע"מ מהחשבוניות שמתקבלות. הדבר המרכזי בניהול ספרין תקנים לעסק קטן הוא הנפקת קבלות במועד בו התקבל הכסף כדי למנוע פסילת קבלות. כדי לנהל עוסק פטור ניתן להיעזר בתוכנת מחשב להנפקת קבלות וחשבוניות.

ניהול ספרים לעוסק מורשה

ניהול ספרים במקרה של עסקים בינוניים וגדולים היא מורכבת בהרבה. ישנו מספר רב של פרמטרים שיש לחשב והוסיף לחישובי ההכנסות וההוצאות של העסק. זה יכול להשתנות בהתאם לכמות העובדים בעסק ומשכורתם, סוג ההוצאות, מחזור שנתי של העסק ועוד. כדי להימנע מטעויות בניהול ספרים של עוסק מורשה כדאי להשתמש בשירותיו של רואה חשבון מוסמך או הנהלת חשבונות כדי שיוודאו שהכל מתנהל באופן סדיר.

מה קורה במקרה של עבירה?

ישנם בעלי עסקים שבוחרים לבצע עבירות מס כדי לשלם פחות מס הכנסה ויש כאלו שעושים טעויות אנוש ומסתבכים עם רשויות המס. בכל אחד מהמקרים לא מומלץ להתמודד עם המצב באופן עצמאי כדי להימנע מטעויות נוספות שיכולות לעלות ביוקר. עבירות מס הכנסה הן מהעבירות החמורות ביותר בישראל. לכן במקרה של זימון לחקירה או העמדה לדין חובה לפנות בהקדם לעורך דין מתמחה בנושא לקבלת סיוע משפטי. עורך דין עמית זיו ליווה מאות לקוחות בתיקים שונים הקשורים בעבירות מס ויוכל לסייע גם לכם לפתור את הסוגייה בצורה המיטבית ביותר.

השאר תגובה

Please enter your comment!
Please enter your name here