רבים מאיתנו היו שמחים לגדל גפן בגינתם, כזו שתיתן פרי או כזו שתיתן רק הצללה נאה לימות הקיץ. אכן, המשפט איש תחת גפנו ותחת תאנתו קלע למטרה, שכן הגפן יכולה לטפס על גבי שבכות וגדרות ולתת צל נהדר, שלא לדבר על האשכולות הירוקים והאדמדמים – למי שמעוניין גם בפרי. ועוד דבר שנחמד לדעת הוא שלא חייבים לגשת אל החממות כדי לקנות שתילים מוכנים, אלא הגפן מסוגלת לצמוח מתוך ענף אחד בודד שאותו תיקחו מצמח שכבר קיים בחצר שלכם, משכנים ובני משפחה. אז אם אתם נכונים למלאכה, קבלו מאיתנו מספר טיפים בסיסיים בנושא. כמה המלצות בסיסיות לתחילת הדרך גידול ענף של גפן מתחילים בהכנה של ייחור וסביר להניח שתצליחו – לא מדובר במשימה לגננים מדופלים. יחד עם זאת, שימו לב שאתם בוחרים ענף מתוך גפן המתאימה לצרכיכם והעדפותיכם. הכירו את סוג הענבים שהגפן נותנת מבחינת טעמם – מתוק, חמצמץ וכדומה, ובכלל שאלו את עצמכם האם לא תעדיפו גפן מצלה בלבד ולהימנע מהלכלוך של הפרי בקיץ. דרך אגב, העונה הטובה ביותר לעשות זאת היא באזור חודש פברואר או ט
קרדיט FREEPIK

רבים מאיתנו היו שמחים לגדל גפן בגינתם, כזו שתיתן פרי או כזו שתיתן רק הצללה נאה לימות הקיץ. אכן, המשפט איש תחת גפנו ותחת תאנתו קלע למטרה, שכן הגפן יכולה לטפס על גבי שבכות וגדרות ולתת צל נהדר, שלא לדבר על האשכולות הירוקים והאדמדמים – למי שמעוניין גם בפרי. ועוד דבר שנחמד לדעת הוא שלא חייבים לגשת אל החממות כדי לקנות שתילים מוכנים, אלא הגפן מסוגלת לצמוח מתוך ענף אחד בודד שאותו תיקחו מצמח שכבר קיים בחצר שלכם, משכנים ובני משפחה. אז אם אתם נכונים למלאכה, קבלו מאיתנו מספר טיפים בסיסיים בנושא.

כמה המלצות בסיסיות לתחילת הדרך

גידול ענף של גפן מתחילים בהכנה של ייחור וסביר להניח שתצליחו – לא מדובר במשימה לגננים מדופלים. יחד עם זאת, שימו לב שאתם בוחרים ענף מתוך גפן המתאימה לצרכיכם והעדפותיכם. הכירו את סוג הענבים שהגפן נותנת מבחינת טעמם – מתוק, חמצמץ וכדומה, ובכלל שאלו את עצמכם האם לא תעדיפו גפן מצלה בלבד ולהימנע מהלכלוך של הפרי בקיץ. דרך אגב, העונה הטובה ביותר לעשות זאת היא באזור חודש פברואר או ט"ו בשבט כאשר הגפן תתחיל בעוד כמה שבועות לצאת מהתרדמת שלה וללבלב.

בכל מקרה, אחרי שבחרתם את גפן המטרה עליכם לבחור ענף מטרה עבור הייחור, כלומר ענף די צעיר אבל לא צעיר מדי שאין ענפים אחרים היוצאים ממנו אבל לא דק מדי. הענף הזה צריך להיות בן שנה עד שנתיים בערך וזאת תוכלו לראות על המרקם החלק שלו שעדיין אינו עצי ומתקלף. כמו כן, מדובר בענף בקוטר של סנטימטר או שניים, שיש לו חמש עיניים והוא באורך הנע בין שישים לתשעים סנטימטרים.

לשפר את סיכויי ההצלחה

כמו בגידולים רבים אחרים, תמיד קיים סיכוי שהענף לא ייקלט ולכן עדיף להכין כמה עוד שניים או שלושה ייחורים שלפחות אחד מהם יצליח. כמובן שככל שתיתנו לייחור תנאים אידיאליים כך סיכויי ההצלחה של גדלים. אז הקפידו לחפור גומה מספיק עמוקה באדמה, שבתוכה יהיו מכוסים שני שלישים מהענף שגזמתם. הניחו את הענף כך שהקצה העליון שלו, כלומר זה שהיה יותר מרוחק מהגפן המקורית, יהיה כלפי מעלה, ואל תשכחו לשים מעט דשן כימי או קומפוסט ולהשקות את האדמה היטב. למעשה בכל ששת החודשים הראשונים האדמה צריכה להיות מספיק לחה – אם כי לא רטובה. ועכשיו, כל שנשאר לעשות הוא להמתין עד לאמצע-סוף האביב כדי לראות אם יוצאים עלים חדשים, אך מי שרוצה לטעום את הפירות יצטרך לחכות עוד מספר שנים. שיהיה בהצלחה!

השאר תגובה

Please enter your comment!
Please enter your name here