הדרכת עבודה בגובה
קרדיט pixabay

במפעלי ייצור ובאתרי עבודה אחרים מתבצעות עבודות בתנאים שונים. מרבית העבודות מתבצעות כאשר העובד עומד על הקרקע ואין זה משנה עם זה על רצפת אולם הייצור, במחסן עם רצפת בטון מוחלק, על משטח כורכר ועוד. כל עוד רגליו מונחות  על הקרקע עמידתו תהיה יציבה. הדבר שונה כאשר הוא עובד בגובה. כאן קיימות נסיבות שונות. לעיתים הוא עומד על גג גבוה יציב אבל ללא מעקה, לעיתים, על סולם, בתוך סל הרמה, פיגום ועוד. יש מקרים בהם העבודות הן עבודות סנפלינג המתבצעות כאשר העובד תלוי על חבל ורתום אליו. בכל מקרה כזה, ובאחרים נוספים יש לשמור על כללי עבודה מקובלים ותקניים.

הדרכת עבודה בגובה נדרשת מכמה סיבות. ראשית זוהי הוראת החוק ויש לקיימה, אבל בנוסף, זהו אינטרס של המעסיק לשמור על בטיחות עובדיו. ככל שהם יהיו מאובטחים יותר וילמדו טוב מאוד את שיטות העבודה, כן, יגדל הסיכוי למניעת תאונות. צריך להזכיר כי כל תאונה ואפילו הקלה ביותר משבשת את העבודה ואת לוח הזמנים. מעבר לכך, תאונות קשות הגורמות לנפגעים קשים או, חלילה, הרוגים, מחייבות חקירות משטרתיות, של משרד העבודה, של חברות הביטוח המבטחות ועוד. הדבר כרוך בעומס רב על ההנהלה והמערכת, גורם להוצאת כספים, פוגע במוניטין ועוד. הכול מתנקז, בסופו של דבר, להוצאה כספית מיותרת לבזבוז זמן, לעוגמת נפש וכדומה.

מניעת התאונה היא, כמובן, הדבר המועדף והחסכוני ביותר. הדרכת עבודה בגובה, אם כן, הכרחית ומתבצעת על ידי מומחים אשר מתכננים ומקימים מערכות בטיחות, מייעצים לגבי שיטות עבודה בגובה, מפקחים עליהם, ממנים אחראי מטעם המעסיק, מדריכים אותו, עורכים לו השתלמויות, מתרגלים אירועים ומפקחים על כל ההתנהלות הזאת. נושאי בטיחות בגובה כוללים את כל האספקטים הנדרשים בתוך אתר העבודה ובעבודות חוץ  אליהם נשלחים העובדים. חלק חשוב בכל מערך הבטיחות הזה הוא שימוש בציוד איכותי לטובת ביצוע העבודות, וכן, באמצעי מיגון בעלי תו תקן. הציוד יכול להיות סולמות, פיגומים תקניים ועוד. אבזור יכול לכלול רתמות גוף, קסדות עם סנטריות, חבלי תמיכה ומיקום, טבעות, אונקלים, עכברי סולם ואמצעים לשיכוך נפילה.

מומחים בנושא של הדרכת עבודה בגובה יכולים להמליץ על המוצרים הטובים ביותר, להדריך איך לבחור אותם ואיך לבדוק תקינותם ועוד. בנוסף לכך, הם מדריכים לגבי אופן ביצוע העבודה. יש מקרים בהם קיימת חובה בהתקנת מעקה בטוח ותקני בעת עבודה על גג ללא מעקה, ניתנות הנחיות לזווית ההטיה המרבית המותרת לעובד בגובה. הוראות אחרות הן למצב בו עובד מבצע פעולות על עמוד גבוה ואחר משגיח עליו מלמטה, יש הנחיות לעבודה בקרבת קווי חשמל, לקביעת עיגונים טרם תחילת ביצוע המשימה ומקרים נוספים אחרים. מומלץ לקבל שירות אצל חברה בעלת מוניטין בתחום. היא תספק שירות אישי המותאם ספציפית לכל מפעל ואתר עבודה בדגש על צרכיו.

השאר תגובה

Please enter your comment!
Please enter your name here