קרדיט תמונה: FREEPIK

בהתאם לחוק שירות הביטחון החקוק במדינת ישראל ניתן לקרוא לכלל האזרחים ברחבי המדינה וכן גם תושבי הקבע שבה, נשים וגברים כאחד, אשר עברו את גיל 18, לעשות שירות בצה"ל או לחילופין שירות ביטחון אחר. בעקבות האמור, לא פעם עולה השאלה מה קורה בכל הסובב סביב נושא הגיוס, בעת בה מדובר על אזרחים אשר לא מתגוררים ברחבי מדינת ישראל? וכן, מהן הזכויות והחובות של אותם אזרחים בנושא? ובכן, אפשר לומר בצורה חד משמעית כי מדובר על נושא מורכב, כזה שלמרות חשיבותו העליונה, מוסדר באמצעות פקודה צבאית בלבד. מדובר למעשה על פקודה אשר קובעת את התנאים והנסיבות שאותם אזרחים אשר מתגוררים בחו"ל יהיו זכאים בדחיית השירות וכן, יחד עם חלוף הזמן אף לפטור משירות, ולא פעם קיים צורך של ליווי מקצועי מטעמו של עורך דין מנוסה שיסייע במניעה של טעויות, מצבים לא נעימים ולעיתים אף מאסר. 

בני מהגרים – מי הם?

על מנת לבחון את הנושא לעומק, יש לבדוק מה קובעת הפקדוה שכן, הפקודה מתייחסת לשני רבדים של אזרחים אשר מתגוררים מחוץ למדינת ישראל אשר מכונים יחד תחת הכינוי "בני מהגרים". זאת בעוד כי הסוג הראשון הוא אזרח ישראלי שהיה תושב ישראל בעבר אך בחר לעקור יחד עם שני הוריו לחו"ל על מנת לבצע הגירה, החל מגיל 16 עד לגיל 18, בעוד כי הוריו לא חזרו להתגורר במדינת ישראל עד העת בה מלאו לאותו בן מהגרים 21 שנים. הסוג השני של בני מהגרים יהיה אזרח ישראלי אשר נולד מחוץ למדינת ישראל, כאשר במועד הלידה שלו לפחות אחד מהוריו החזיק באזרחות ישראלית, בעוד שהם מתגוררים באופן רצוף מחוץ למדינת ישראל מעת לידתו וכן, אף אחד מהוריו לא התגורר במדינת ישראל עד הגעת בן המהגרים לגיל 18.

האם בני מהגרים חייבים לשרת בצה"ל?

כפי שציינו קודם, אזרחי ישראל אשר הגיעו לגיל 18 חייבים בשירות ביטחון במדינה וכן, החוק לא מאפשר פטור עבור כל אותם אזרחים המחזיקים בבעלותם באזרחות נוספת או לחילופין לאזרחים אשר מתגוררים בדרך קבע מחוץ למדינה. אי לכך, חשוב להגיע לרמת הסדרה של מעמדם של אותם אזרחים אל מול רשויות צה"ל וכן, במידה ואכן יקבלו צו גיוס הרי שעליהם להתייצב בהתאם לחוק במקום ובמועד שרשומים על גבי צו הגיוס. זאת בעוד כי במידה ולא יתייצבו, ייחשבו אותם אזרחים כמשתמטים אשר במרבית המקרים עשויים למצוא את עצמם בתקופת מאסר בכלא הצבאי. יחד עם זאת, חשוב לזכור כי בעת בה בני מהגרים אכן מסדירים את מעמדם, הרי שהשירות הצבאי שלהם יידחה עד לעת בה הם יקבלו פטור משירות צבאי. 

השאר תגובה

Please enter your comment!
Please enter your name here